Islamic Widget

Followers

Saturday, March 19, 2011

Peringatan bagi yang bercouple

Assalamualaikum. Penat juga rupanya nak kemaskini blog. Janji puas hati tengok blog yang telah di buat. Mesti anda tertanya-tanya kan kenapa saya tulis tajuk yang tu.. Saya cuma tak nak umat Islam terlalu ikut hawa nafsu dan ajakan syaitan. Jika kita lihat pada masa sekarang ramai pasangan yang tidak menjaga limitasi antara laki dengan perempuan. Janganlah kita bercouple menyebabkan kita mendekati zina kerana Allah telah berfirman agar tidak mendekati zina.

Al-Israa`:032

Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.

Biarpun Allah telah berfirman yang manusia dicipta secara berpasang-pasangan dan Allah juga ada berfirman agar kita menjaga pandangan kita

Fathir:011

Dan Allah menciptakan kamu dari tanah kemudian dari air mani, kemudian Dia menjadikan kamu berpasangan (laki-laki dan perempuan). Dan tidak ada seorang perempuanpun mengandung dan tidak (pula) melahirkan melainkan dengan sepengetahuan-Nya. Dan sekali-kali tidak dipanjangkan umur seorang yang berumur panjang dan tidak pula dikurangi umurnya, melainkan (sudah ditetapkan) dalam Kitab (Lauh Mahfuzh). Sesungguhnya yang demikian itu bagi Allah adalah mudah.

An-Nuur:030

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat".

An-Nuur:031

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.

Biarpun manusia dilahirkan dengan perasaan cinta dan sayang akan sesuatu seperti dalam firman Allah:

Ali-`Imraan:014

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).

Jika kita mencintai dan menyayangi seseorang itu, kita sepatutnya membimbing dia agar mencintai Allah yang Maha Agong dan menyayangi Rasulullah. Bukankah itu lebih baik dari ajak si dia itu berdating, berpegangan tangan dan melakukan perkara mungkar yang lain. Ingatlah jika anda melakukan perkara yang dilarang oleh ALLAH pasti ada azab yang menanti diri anda.

Janganlah jadikan bercouple menyebabkan kita terlupa kepada Pencipta kita iaitu ALLAH, tapi jadikan lah ianya sebagai teman yang saling ingat mengingati ALLAH.

Pupuklah diri kita agar menjadi seorang cinta akan ALLAH dan Rasulullah. BImbinglah diri kita agar menjadi seorang yang beriman dan soleh mahupun solehah agar kita tidak terpengaruh dengan hasutan syaitan dan hawa nafsu.

Ya Allah, ku pohon pada-Mu agar dikuatkan iman agar hasutan syaitan dan hawa nafsu dapat ku tewaskan. Ya Allah lindungilah diriku agar ku tidak terlibat dengan perkara yang mungkar jika ku berada dalam percintaan. Sesungguhnya ku hanyalah hamba-Mu yang lemah, daif dan kerdil. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Berkuasa, Maha Agong, Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui.

3 comments:

  1. da maju unk eh,haha. . mnarik entry niy. . bgus2,keep it up. . AMIN. . minx jauh la dri prkare2 yg mmbawe kburukan. .

    ReplyDelete
  2. Haha.. Takda la maju sangat pun.. Biasa-biasa jer.. baru nak berjinak-jinak dengan blog..

    ReplyDelete